Resa till paellans land

Det nya träningsåret, som man som längdskidåkare räknar ifrån vecka 17 startade vi på Mallorca.

Vi lastade bussen på måndag morgon och åkte från Mora runt 10. Resan gick mot Oslo med ett stopp i Torsby. Ju närmare Torsby vi kom ju mer snöade det (!) och det blev vitt på marken och på träden. I Torsby skulle egentligen ett lättare löppass avverkats innan fortsatt färd mot Oslo, men istället blev det ett lättare gympass på gymmet ovanför skidtunneln. Vi åt lunch på Valbergsängen innan resan fortsatte mot Oslo och Gardermoen. Snön vräkte ned och vi mötte flertalet bilar och lastbilar som kröp fram, inklusive vår buss. Vi var oroliga att vi inte skulle komma fram ett tag då en lastbil stod på tvären över vägen, men Minatti fixar det mesta och resan kunde fortsätta. Väl framme på flygplatsen skulle allt bagage checkas in och biljetter skulle fixas. Vilket kanske var lättare sagt än gjort men med lite ompackning och andra lösningar så fick vi ändå ihop packningen. Åt helt klart den dyraste måltiden på flygplatsen, 322:- för en hamburgare och en flaska vatten. Det är tur att man inte är Norge varje dag. 40 minuter senare än beräknat lyfte planet mot Mallorca. Efter lite strul med hyrbilen la jag mig runt 3 på natten.

Dag 1 bjöd på ett löppass med bergsbestigning. I strålande sol begav vi oss på upptäcktsfärd för att först och främst hitta en bra skidgångsbacke. Istället hittade vi en stig som övergick till stenar och man fick ta sig framåt bäst man ville. På toppen såg man ut över staden där vi bodde samt över ett sund. Fiiint. Dock märktes det att man var sliten efter flygresan och att värmen tog, pulsen rusade upp så fort man försökte ta i.

Dag 2 blev det rullskidspremiär för året. Jag kände mig mycket säkrare än sista gången jag åkte rullisar i höstas Vi trängdes med alla cyklister uppför någon backe. Där blev det en tröskel på 67 min för mig, kände mig rätt nöjd med dagen där. På eftermiddagen gjorde jag debut som professionell cyklist, med cykelskor, riktiga trampor, handskar och ja hela kittet.

Träningen flöt på hela lägret, orkar inte rabbla upp dag för dag men några mer guldkorn ska ni få.

• Lördagen dvs dag 5 bjöds det på en långtur på cykeln. Vi cyklade i 2h innan vi stannade för obligatorisk fika, som man ska göra som cyklist. Jag och Christian cyklade sedan snabbaste vägen hem, som tog drygt 1h 20 min. Väl hemma konstaterades det att man får ont i hela röven och i ljumskarna typ. Tur man inte är cyklist hela året.
  • Vi körde flertalet tröskelpass på rullisar uppför Formentor. Uppe på toppen hade man en utsikt som inte gick av för hackor.
  • Jag sprang även mitt längsta pass på 2h 33min på resans varmaste dag. Skulle kommit fram till en by som hette Lluc men efter 50 min löpning åt fel håll vände jag och sprang mot huset igen.
  • Jag lyckades även notera att jag är nära besläktad med folk utan pigment, för vad jag brände mig, trots hög solskyddsfaktor.

På kvällarna spelades det kort, jag hamnade både högt och lågt i resultatlistan men det är bara en parentes.

Hemresan flöt på mycket bättre och vi möttes av en riktigt varm vårkväll i Oslo.

Slutet gott, allting gott! ❤ Njut av alla bilder!